perjantai 8. toukokuuta 2009

Tästä lähdetään.

Meinasin aluks, että laitan tähän kuvan mun pallosta. Muutin mieleni. Mä niin voin kuvitella jo ensimmäisen vinkujat: "Mitä laihduttamista tuossa nyt on, noin pieni maha, voi hyvänen aika!"

No voi hyvänen aika itelles. Jos minä olen kyllästynyt läskeihini, niin anna mun ihan rauhassa yrittää tehdä asialle jotain. Se ei ole sinulta pois eikä pitäisi mieltäsi vaivata, vaikka tietäisit miten monta ihmistä, joille 15kg:n painonpudotus olisi tähdellisemää kuin minulle. Välillä tuntuu, että tässä maailmassa on hyväksytympää olla laihduttajana aivan helvetin lihava ja ylipainoinen kuin suurinpiirtein normaalinoloinen ja normaalipainon rajoissa, mutta löllyvästä mahasta ja reisiläskeistä kärsivä. Ei voi olla väärin haluta olla pienemmässä ruumiissa, jossa voi liikkua ilman että tuntee vyötärönsä hyllyvän, vaikka ei olisikaan varsinaisesti ylipainoinen.

Tilanne on se, että olen koko elämäni ollut vinkuheinähonkkelo, pitkä ja laiha ja mummojen ja perstissiäijien mielestä "mallin mitoissa" ja joidenkin mielestä mielestä liiankin laiha. Tuo kuvassa Ilosaarirockista nauttiva tyttö olen minä sellaisena kuin olen aina ollut. Kokoa S tai 36 ja ihan ilman mitään ruokavalioita tai liikuntaa. Nyt olen kahdessa vuodessa paisunut kokoon 42-44, vaaka näyttää noin kuusitoista kiloa enemmän ja VITUTTAA.

Mulla on kaappi täynnä kivoja vaatteita, joihin en mahdu. Kuvassa olevia farkkucapreja en tällä hetkellä saa jalkaani, ne juuttuvat kiinni jo reisiin. Sama kohtalo on muilla housuilla. Jos saankin ne vedettyä ylös, vetoketju muodostaa leveän ja irvokkaan V:n, jolla alkaa myös se kirosana, joka mieleeni tulee. Ainoat mukavat housuni ovat serkkuni ex-miehen vanhat pellavahousut. Ainoat kiristämättömät yläosat ovat Nanson lumiukko-yöpaita ja Kappahlista vuosi sitten ostettu telttamallinen trikoopaita. Periaatteeni on, että en palkitse itseäni lihomisesta, joten en ole ostanut vaatteita sitä mukaa kun entiset käyvät pieneksi. Viime talvena oli pakko ostaa parit farkut, mutta nyt en meinaa saada niitäkään enää kiinni.

Niin että itkuhan tässä meinaa tulla. Ja on tullutkin. Itseäni inhottaa, Mies vittuilee, äiti huomauttelee.. Miten minusta tuli näin läski?! Joku voisi sanoa, että kyllä se on nyt ihan luonnollista, että iän myötä (jota en aio kertoa, naiselta ei sellaisia kysellä) alkaa läskiintyä. Ja sitten selitetään aineenvaihdunnan hidastumisesta jne blaablaa. Joo kiitos. Ihan hyvä yritys ja pätee varmasti moneen. Aineenvaihdunnassani tuskin on mitään ihmeellistä muutosta tullut, luutkin ovat kai ihan samankokoiset kuin ennenkin (mun tekee mieli kirkua aina, kun joku selittää kilojaan, että olen vain isoluinen. Bullshit.).

Lihomiseni syy on se kaikista tavallisin: olen syönyt enemmän kuin kulutan.

Ja se on ollut ah, niin helppoa ettei huomaakaan! Sen kun vain syö samankokoisia annoksia kuin Mies, napostelee naksuja ja jäätelöä ja edamin siivun ihan vaan ohimennessään, juo paljon olutta ja siideriä, niin ja viiniä viikonloppuruuan ja herkkujuustojen kanssa, kokkailee huoletta herkkuja, kun syöminen on niin kivaa ja ruoka on hyvää. Ja kun ruoka on hyvää, sitä on toki santsattava, mitä sitä nyt huomiselle jättämään jos kerran suu vetää. Ja jos ei millään jaksa laittaa ruokaa, voi mennä lähiravintolaan, jossa on ihan älyttömän hyvät pizzat (mut sieltä ei kannata ottaa kebabia, ne on parempia siinä toisessa paikassa).

Siis MIETI! Pari, kolme vuotta sitten söin pizzaa ehkä pari kertaa vuodessa. Jäätelöäkin söin vain kesällä ja silloinkin koko kesänä vain muutaman tuutin tai pehmiksen. Nyt pizza on ihan normiruokaa, Ben&Jerry's tötsä hupenee meiltä kahdestaan ihan yhdeltä istumalta. Ja sitten ollaan vaan naurettu, että ohhoh, sinne meni.

Ei naurata enää.

Voisin syyttää ruokavalion muutosta seurustelulla Miehen kanssa, joka on kaikkiruokainen herkkusuu, mutta ei hän ole ruokaa ja juomaa suustani alas tunkenut. On vain niin helppo syödä, kun toinenkin syö. Ja kun toisen tulot on sellaiset, että on varaa ostaa herkkuja, niin niitä sitten ostetaan. Oma palkkani oli aiemmin niin minimi, että tarkkaan piti miettiä, mitä ostaa, joten juustopaketit ja muut herkut jäi usein kaupan hyllylle. Ehkä mulle on tullut elintasomaha.

Ja elintapamaha. Syö-ihan-mitä-ja-milloin-vain-ruokavaliolla ja perusliikkumattomuudella saa todella kätevästi mahaan makkaroita, läskiä jopa selkään ja komiat jenkkakahvat (mulla on jo sellaisetkin....). Jo hyötyliikunnalla saisi jotain aikaan! Turussa asuessani liikuin kaikkialle jalan tai pyörällä, työmatkat kävelin ja kannoin kauppakasseja monta kilometriä. Käsi- ja jalkapelillä kulki jauhopussit, maidot ja muut mukisematta. Nyt on auto käytössä, joten eipä tule käveltyä edes lähiprismaan. Niin ja nyt kun ei ole töitä, ei tarvitse kävellä sitä jokapäiväistä 40min reissua. Aikaahan mulla olisi kävellä vaikka taloa ympäri koko päivän, mutta kun olen laiskistunut niin, että ei ole tullut edes ulkoiltua, vaikka vieressä olisi aivan mieletön pururatakin! Musta on tullut ällöpossu!!

Mutta nyt tähän tulee muutos. Alan palauttaa itseäni takaisin entisiin mittoihini hitaasti, mutta varmasti. Projektin tueksi perustin tämän blogin, jossa puran mietteitäni niin hyvässä kuin pahassakin. Aiheet tulevat pyörimään akselilla ruoka-liikunta-valitus. Kyllä, täällä saan ja aion myös valittaa ja urputtaa, jos siltä tuntuu! Tämä on ensimmäinen, mutta toivottavasti myös viimeinen kerta, kun laihdutan. Tää on viimeinen valitusvirsi!

17 kommenttia:

Paevi kirjoitti...

Asennetta!
Mulla on vahan sama meininki, tosin olen onnistunut pari kiloa pudottamaan viimeisen reilun vuoden aikana. Mulla syyna oli tietenkin ne kaksi pienta papupataa, jotka ovat jo melkein 6v ja 8v.
Pienilla jutuilla on mulle iso merkitys. Ensin aloin kavella sauvojen kanssa (en VOI juosta/kayda aerobicissa kun nilkat ei MUKA kesta) ja sitten loysin pilateksen (mun ongelma on AINA ollut pomppavatsa) ja huomasin etta on olemassa urheilumutoja joista ihan oikeasti tykkaan ja jotka tepsii. Nykyisin kayn 2-3 kertaa viikossa tunnilla.
Olen myos ollut taysipaivaisesti kotona vuoden vaihteesta lahtien: syon useammin, mutta vahemman kerralla ja sekin on selvasti auttanut.
Minun tavoite on pudottaa viela 2 kiloa! Ei kuulosta paljolta, mutta uskon etta jos ne lahtevat niin samalla haihtuu myos pomppavatsa. Mutta mutta, ne viimeiset kilot ovat kai kaikkein hankalimmat...

Tsemppia sinulle

Purnukka kirjoitti...

Kovasti tsemppiä!! :D Mulla -25kg takana ja 2kg ois vielä takapuolessa ;)

Heinäharava kirjoitti...

Hyvä Piiuska!! Sulla on kaikki eväät jo valmiina omassa päässä, tiedät mitä tehdä. Onnistut ihan varmasti!

Siinä olen ihan samaa mieltä, että nykyään on hyväksyttävämpää olla lihava kuin normaali hoikka. Arvaa mitä nillitystä saan kuunnella töissä, kun en syö palaveripullaa (no ei se sussa näy! Onpa se niin tarkkaa! No etsä tuosta liho!) OMG, ei viitsi edes vastata mitään.

Mä alan kyllä sua tsemppaamaan! Mä tiedän tasan tarkkaan sen ällötys olon. Se on kauheaa, tekis mieli olla vaan kotona piilossa ja pitää verkkareita, kun kaikki vaatteet tuntuu epämiellyttäviltä ja puristaa.

Mä paisun itse aina kausittain 3-5 kiloa ja se ahdistaa niin älyttömästi, joten kyllä se on pienestä kiinni.

Sä olet entisissä mitoissa jo vuoden lopussa, eikä tule edes kiire.

Matleena kirjoitti...

Tsemppiä sulle! :) Olet jo hyvässä alussa, kun olet miettinyt ja pähkäillyt näin pitkälle, joten kyllä se onnistuu, kun vain muistat päämääräsi. Ja kuinka paljon mukavampi olo silloin on!

Villa Lankala kirjoitti...

Itse olen ihan samassa veneessä. Mun läskit on lähtöisin liian hyvistä liikelounaista ja palaveripullasta. Ei tekisi pahaa minullekkaan pieni painonpudotus n.-15kg.

Tsemppiä sinulle!

Peppiina kirjoitti...

Heissan Navettakissa!

Samassa veneessä ollaan! Olen ihan normaalipainoisen mitoissa, mutta kun maha on läski ja läskimpi kuin ennen, niin suru ja itseinhohan siitä tulee.

Lisäks oltiin työpaikan kuntotesteissä ja sieltä vielä paukkaus kuntoluokka "välttävä". VOI HMPH! (blogisfäärissä ei voi kiroilla)

Eli olen samoilla linjoilla sinun kanssa, että jotain pitää omassa kropassakin muuttua. Ja jos nyt antaa periksi, niin mitä sitten tapahtuu kymmenen vuoden päästä!! Ajatuskin pelottaa.

Mä olen itsetutkiskelun myötä huomannut, että mähän en oikeestaan tykkää liikunnasta. Tai ainakaan liikunnasta, josta tulee hiki. Jotta kuluttas läskiä, pitäs vissiin vähän hikoilla. Tämän myötä huomasimme perustaneemme tyttöjen futisjoukkueen tämän hikiliikunnan hampaiden kiristämisen estämiseksi. Odottelen siis futiskesää ja hauskaa yhdessäoloa pallon parissa. Jos saamme joukkueemme harjoittelun säännölliseksi, niin mukaan mahtuu höntsäileen ja laihtumaan!

Vakkari kirjoitti...

Jään innolla lukemaan tätäkin blogia, jospa se antaisi tempoa omaan projektiin. Minä uskon siihen, että jokaisella ihmisellä on se oma paino jossa on hyvä olla. Miksi sitä ei saisi tavoitella, ellei se nyt mene ihan sairaalloisen alipainon puolelle. Itse en halua hoikaksi, mutta jospa sitä vielä joskus olisi normaalipainon puolella.

Sini kirjoitti...

hyvä alotuspuhe. jos alkaisin bloggaamaan toivotusta pienenemisestä niin kopioisin tästä surutta puolet niin ei tarttis miettii mitä kirjottaa ;).

nähään sit pikkujouluissa, pikkujoulukuntosina.

Satu kirjoitti...

JES! Kyllä lähtee! Loistava aloituspuhe, raivo on nyt kohdallaan! Olet kova mimmi, kun olet jo tos vaihees. Mulla vielä pizzanpala suussa. Mut jos tätä nyt seuraan tiukasti, niin varmaan innostun minäkin. Tää blogin alottaminen aiheesta vois olla kova sana... Kaikkea hyvää, tiukkaa selkärankaa ja positiivistä virettä!

navettakissa kirjoitti...

Voi miten paljon tsemppikommentteja täällä on! =) Jokaikinen tulee tarpeeseen! Ja lohdullista tietää, että muilla on samoja ongelmia, virtuaalisesta vertaistuesta on varmasti apua. Tieto siitä, että joku jossain ymmärtää, miltä musta tuntuu, helpottaa oloa. Mutta nyt kollektiivinen tsemppi päälle, eiköstä juu? =)

Päevi: Noin juuri! Mieleistä liikuntaa säännöllisesti, järkevä ruokailurytmi ja perusterveellinen ruokavalio, niin tulosta tulee ihan huomaamatta! Ja ne kaks sitkeetä lähtee vielä, usko pois! Pömppöaiheeseen palaan varmasti vielä minäkin... :)

Purnukka: MIELETÖNTÄ, onnittelut! =) Todella huikea onnistuminen! Ja ne viimeset kaks perskiloa lähtee kyllä. Ja jos lähtee hitaasti, niin lähtee sit sitäkin lopullisemmin. Tsemppiä!

Heinis: Hayrake, my main man! Kiitos! Varmasti tulee uskonpuutehetkiä, jolloin ainoastaan sun järkipuhe läpäisee kovan kalloni. =)

Matleena: Mä herkuttelen jo nyt ajatuksella, miltä musta tuntuu pitää taas kaikkia kivoja vaatteita ja näyttää omasta mielestä hyvälle.. :)

Villa Lankala: Jes, vertaistukea! =) Mä näytän sulle, että lounasläskeistä ja palaveriperseestä pääsee eroon! Ja sit teet saman perässä, eikö? :)

Peppiina: Apua, mä en varmaan uskaltais ees mihinkään testiin! Ja tuo ajatus itsestä näitä elintapoja jatkavana kauhistuttaa todellakin. Tervetuloa kakkostyypin diabetes, nivelvaivat ja verenpaineongelmat ja aikainen hauta. Ja hei, kiitos kutsusta, saatan hyvinkin ottaa sen vastaan! =)

Vakkari: JES! Noin juuri mä ajattelen. Omaa, hyvän olon painoa tavoittelen. Tsemppistä sullekin ja mehän onnistutaan!

Sini: =) Kiitti tsempistä! Mä tuun sit välillä sun joukkoistuimelle tilittämään! =)

Satunkaa: Todellakin lähtee! :D Selkäranka on muodostumassa hyvää vauhtia, siellä on ainakin jo puolikas nikama! Ilmoittele sit, kun dillinger tipahtaa pois suupielestä...! =)

Satu kirjoitti...

Minä vielä! Tulin juuri mp pilates-tunnilta ja SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI KAIKILLE! Sikatehokasta ja kivaa.

navettakissa kirjoitti...

Mulle tuli ekana mieleen mp pilateksesta moottoripyöräpilates.. =D Sit vasta yhdisty piuhat, että Marja Putkisto/Method Putkisto. Vitsi, sitä mä oon aina halunnu kokeilla!

Kukka-Maari kirjoitti...

Ihan kuin mun suusta tää eka kirjoitus :D Merkkaan sinut seurattavaksi ja toivottavasti itse edistyn omassa projektissa samassa tahdissa kuin sinä! Tsemppiä!

navettakissa kirjoitti...

Kukka-Maari: Mahtavaa! Kesäkunto 2010, täältä tullaan! :D Tsemppiä sullekin ja kiva saada uusi lukija! =)

TiiQ kirjoitti...

Juu aar tö best. Josko minäkin motivoituisin etääntymään pullamössöleivästä ja hevosmiehen ruoka-annoksista.

Painonhallintaan pitää ryhtyä silloin kun projekti on vielä siedettävä - ja kun vielä jaksaa liikuttaa ruhoaan. Työn puolesta kun on tullut tutustuttua sellaiseenkin asiaan kuin mahalaukun ohitusleikkaus. Siinä hyvä syy pudottaa painoaan NYT eikä 50 kilon päästä.

Kattiska kirjoitti...

Itse suosittelen kyllä kuvien ottamista n. kerran viikossa. :) Itsekään en ole missään perus-laihduttajan mitoissa, mutta kun itsestä tuntuu että on pari kiloa liikaa niin minkäs sille tekee jos muiden mielestä on jo "ihan hyvä kroppa" Ei se ole ihan hyvä jos tietää, että se on joskus ollut parempikin!

Kuvista siis sitä vaan, että joskus vaaka valehtelee kyllä päin naamaa. Itsekään en ole laihtunut kuin vasta pari kiloa, mutta kun pistää ennen-nyt kuvat esille blogiin niin kuvissa muutos näyttää huisilta. Tsemppaa kovasti silloin kun tekisi mieli nakata vaaka seinään :D

navettakissa kirjoitti...

Kattiska: Kiitos kommentista! Täytyykin alkaa ottaa kuvia vähän enemmän.. Otin pari kuvaa tän projektin alussa ja ehkä kerran sen jälkeen. Täytyykin kaivaa se ensimmäinen kuva ja toistaa se vaikka ens viikolla. Harkitsen niiden julkaisemista sitten myöhemmin.. =)